zaterdag 27 maart 2010

Nederlands of Italiaans rijbewijs...?

Al een tijdje ben ik aan het proberen om erachter te komen of ik nou wel of niet mijn Nederlandse rijbewijs om moet wisselen voor het Italiaanse. Zoveel mensen, zoveel gedachten, maar uiteindelijk hebben ze me verteld dat er 2 mogelijkheden zijn:
1) ik houd mijn Nederlandse rijbewijs, maar er komt een Italiaanse stempel o.i.d. in om het "weer geldig" te maken.
2) ik ruil binnen een bepaalde tijd mijn Nederlandse rijbewijs om voor een Italiaanse.
Die 2e optie leek me heel plausibel en de eerste leek me een beetje raar. Maar eens in Nederland bij de RDW nagevraagd wat men in Nederland van die optie vindt. Het antwoord was heel kort eigenlijk: Op die manier zou mijn rijbewijs niet meer geldig zijn in Nederland. Handig ja, dat ze zulke opties aanbieden en er vervolgens niet bijzeggen dat er dan wel wat beperkingen zijn... (want dan zou mijn rijbewijs dus echt alleen maar in Italie geldig zijn!!! Foutje, bedankt...). Dan maar omwisselen. Maar dat gaat natuurlijk ook zomaar niet. Daarvoor moet eerst nog weer een medische keuring uitgevoerd worden, een hele stapel papieren ingevuld, een Italiaanse identiteitskaart aanvragen, omdat de Nederlandse pas daar niet voldoende voor is, etc. Gelukkig ben ik lang genoeg in Italie inmiddels om me daar niet meer druk om te maken. Uiteindelijk komt het altijd wel goed op een of andere manier :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten