woensdag 16 februari 2011

Luchtvervuiling

Iets wat ik in Nederland nooit gezien heb, maar wat hier vrij normaal schijnt te zijn, is de "antiluchtvervuilingsmaatregel". Van 15 februari - 31 maart mogen auto's met bepaalde typen motoren niet rijden tijdens vastgestelde tijden. Dit om de luchtvervuiling tegen te gaan. Of het echt veel zin heeft, vraag ik me af, want er is een legio aan uitzonderingen op deze regel. Uiteraard het openbaar vervoer wat gewoon wel mag rijden, bezorgdiensten, taxi's, etc. Een andere uitzondering op de regel is als je minstens drie mensen in de auto hebt. Daar worden mensen heel creatief van, want mensen schijnen plotseling overal passagiers vandaan te halen: opa's, oma's, buren, etc. Wat ik ook heb gehoord, maar ik weet niet of het waar is, is dat er poppen verkocht worden ten grote van echte mensen, die dan vervolgens rond worden gereden. Haha, ik zie me al met twee van die poppen rondrijden. Mijn auto is nog nieuw genoeg dat ik nog niet onder de beperkingen val op dit moment, maar in de toekomst ga ik toch echt niet met twee poppen rijden hoor. Als je wordt aangehouden terwijl je dus eigenlijk niet mag rijden, is de boete erg hoog...

Wat wel lastig is, is dat verschillende gemeenten ook verschillende tijden hebben met deze antiluchtvervuilingsregel. Als iemand in Rovereto al wel weer mag rijden, kan het zijn, dat hij in Trento niet mag rijden of andersom. Is dus een kwestie van goed organiseren :-)

Maar of het echt nut heeft? Ik woon hier aan een doorgaande weg in Rovereto en het is echt niet minder druk dan voor de maatregel inging.

En als ik heel diep adem, heb ik ook echt niet het idee dat ik schonere lucht inadem :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten